Maroslele

Loading

Hagyatéki ügyintézés

Hatáskörrel rendelkezik: az elhunyt utolsó belföldi lakóhelye szerinti

jegyző

Az eljárás megindulása: A hivatalból megküldött halottvizsgálati bizonyítvány alapján indul az eljárás, de a halálesetet az is bejelentheti — a halál tényének igazolásával — akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik.

Ügymenet leírása

A belföldön maradt hagyatékot a jogszabályban meghatározott esetekben leltározni kell, leltározást a jegyző által megbízott leltárelőadó végzi. A hagyatékot leltározni kell egyes jogszabályban szabályozott esetekben. Ilyen eset többek között, ha a hagyatékban:

  • belföldön fekvő ingatlan van,
  • belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társasági részesedés van,
  • lajstromozott vagyontárgy van,
  • öröklési illetékmentességet meghaladó ingó vagyon van.

A hagyatékot leltározni kell akkor is, ha az öröklésben érdekelt személy azt kérelmezi.

A halottvizsgálati bizonyítvány megérkezését követően az örökösök részére nyilatkozatnyomtatvány kerül kiküldésre. Amennyiben leltározás alá eső vagyontárgy maradt, az ügyintéző elkészíti a hagyatéki leltárt.

A hagyatéki eljárás megindításához az alábbiakban felsorolt iratok szükségesek

  • az elhunyt halotti anyakönyvi kivonata fénymásolatban,
  • öröklésre jogosultak felsorolása (személyi adat, lakcím, személyi szám, ha hozzájárul annak használatához)
  • a hagyaték tárgyát képező ingatlant(ok) tulajdonjogát igazoló okirat másolata (pl. tulajdoni lap vagy adásvételi szerződés, vagy árverési jegyzőkönyv stb.)
  • e a hagyatéki terheket (temetési számlák) igazoló iratok másolatai, összesítve
  • személygépkocsi (tehergépkocsi, motorkerékpár) forgalmi engedélye, fénymásolatban
  • az elhunyt nevére kiállított fenntartásos takarékbetétkönyv, értékpapír fénymásolatban
  • a lakossági folyószámla, devizaszámla számlakivonata másolatban
  • kárpótlási jegyek száma és összege (vagy az erről szóló határozat) másolatban
  • szerzői-. találmányi jogdíjakat igazoló iratok, másolatban
  • fel nem vett járandóságokat igazoló iratok (munkabér, táppénz, nyugdíj) Nyugellátásra jogosult elhunyt esetén a haláleset tényét a nyugellátás
  • felvételére jogosított személy — vagy a várható örökös – 15 napon belül köteles bejelenteni az illetékes nyugdíjfolyósító szervnek (1997.évi LXXXI. törvény 97.§(3) bekezdés)
  • végrendelet másolati példánya (amennyiben az elhunyt végrendeletet hagyott hátra)
  • tartási, életjáradék vagy öröklési szerződés másolati példánya (amennyiben van)
  • ha az elhunyt jogi személyiséggel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság tagja volt – cégkivonat, társasági szerződés, vagyonirészesedés igazolásának másolata

A helyszínen történik a hagyaték leltározása, ha:

  • ha az öröklésben érdekelt méhmagzat, cselekvőképtelen, vagy korlátozottan cselekvőképes személy érdeke veszélyeztetve van, vagy
  • örökösként csak a Magyar Állam érdekelt, vagy
  • a jegyző vagy közjegyző azt indokoltnak tartja, vagy
  • jogszabályban meghatározott – öröklésben érdekelt – fél kérelmezi.
  • A leltározás befejezését követően a leltár, – ingatlan vagyon esetén az adó és értékbizonyítvánnyal együtt – megküldésre kerül az illetékes közjegyzőnek a hagyatéki eljárás lefolytatása céljából.

Vonatkozó jogszabályok:

  • 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
  • 29/2010. (XII.31) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
  • 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

A nyilatkozat ügyfélkapus bejelentkezéssel is kitölthető:
https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Letölthető nyomtatványok:
Kérelem póthagyatéki eljáráshoz
Nyilatkozat hagyatékhoz