Hatáskörrel rendelkezik: az elhunyt utolsó belföldi lakóhelye szerinti
jegyző
Az eljárás megindulása: A hivatalból megküldött halottvizsgálati bizonyítvány alapján indul az eljárás, de a halálesetet az is bejelentheti — a halál tényének igazolásával — akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik.
Ügymenet leírása
A belföldön maradt hagyatékot a jogszabályban meghatározott esetekben leltározni kell, leltározást a jegyző által megbízott leltárelőadó végzi. A hagyatékot leltározni kell egyes jogszabályban szabályozott esetekben. Ilyen eset többek között, ha a hagyatékban:
- belföldön fekvő ingatlan van,
- belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társasági részesedés van,
- lajstromozott vagyontárgy van,
- öröklési illetékmentességet meghaladó ingó vagyon van.
A hagyatékot leltározni kell akkor is, ha az öröklésben érdekelt személy azt kérelmezi.
A halottvizsgálati bizonyítvány megérkezését követően az örökösök részére nyilatkozatnyomtatvány kerül kiküldésre. Amennyiben leltározás alá eső vagyontárgy maradt, az ügyintéző elkészíti a hagyatéki leltárt.
A hagyatéki eljárás megindításához az alábbiakban felsorolt iratok szükségesek
- az elhunyt halotti anyakönyvi kivonata fénymásolatban,
- öröklésre jogosultak felsorolása (személyi adat, lakcím, személyi szám, ha hozzájárul annak használatához)
- a hagyaték tárgyát képező ingatlant(ok) tulajdonjogát igazoló okirat másolata (pl. tulajdoni lap vagy adásvételi szerződés, vagy árverési jegyzőkönyv stb.)
- e a hagyatéki terheket (temetési számlák) igazoló iratok másolatai, összesítve
- személygépkocsi (tehergépkocsi, motorkerékpár) forgalmi engedélye, fénymásolatban
- az elhunyt nevére kiállított fenntartásos takarékbetétkönyv, értékpapír fénymásolatban
- a lakossági folyószámla, devizaszámla számlakivonata másolatban
- kárpótlási jegyek száma és összege (vagy az erről szóló határozat) másolatban
- szerzői-. találmányi jogdíjakat igazoló iratok, másolatban
- fel nem vett járandóságokat igazoló iratok (munkabér, táppénz, nyugdíj) Nyugellátásra jogosult elhunyt esetén a haláleset tényét a nyugellátás
- felvételére jogosított személy — vagy a várható örökös – 15 napon belül köteles bejelenteni az illetékes nyugdíjfolyósító szervnek (1997.évi LXXXI. törvény 97.§(3) bekezdés)
- végrendelet másolati példánya (amennyiben az elhunyt végrendeletet hagyott hátra)
- tartási, életjáradék vagy öröklési szerződés másolati példánya (amennyiben van)
- ha az elhunyt jogi személyiséggel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság tagja volt – cégkivonat, társasági szerződés, vagyonirészesedés igazolásának másolata
A helyszínen történik a hagyaték leltározása, ha:
- ha az öröklésben érdekelt méhmagzat, cselekvőképtelen, vagy korlátozottan cselekvőképes személy érdeke veszélyeztetve van, vagy
- örökösként csak a Magyar Állam érdekelt, vagy
- a jegyző vagy közjegyző azt indokoltnak tartja, vagy
- jogszabályban meghatározott – öröklésben érdekelt – fél kérelmezi.
- A leltározás befejezését követően a leltár, – ingatlan vagyon esetén az adó és értékbizonyítvánnyal együtt – megküldésre kerül az illetékes közjegyzőnek a hagyatéki eljárás lefolytatása céljából.
Vonatkozó jogszabályok:
- 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
- 29/2010. (XII.31) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
A nyilatkozat ügyfélkapus bejelentkezéssel is kitölthető:
https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
Letölthető nyomtatványok:
Kérelem póthagyatéki eljáráshoz
Nyilatkozat hagyatékhoz